A
A
A
Dla pracowników » Baza pracowników
dr hab. Elżbieta Napora
- Stanowisko: profesor uczelni badawczo-dydaktyczny
- Funkcja: Kierownik Katedry
Wydział Nauk Społecznych,
Katedra Psychologii
- Adres: ul. Zbierskiego 2/4 pokój nr: 4.07/4.20
- Email: e.napora@ujd.edu.pl
- Telefon: 34 378 3192
- Opis:
OBSZARY BADAWCZE:
1. Rodzina jako środowisko wychowawcze
2. Zagrożenia marginalizacją dzieci i młodzieży
3. Samotny rodzic w diadzie homogenicznej i heterogenicznej z adolescentem
4. Mechanizmy regulujące spostrzeganie nauczyciela przez uczniów: potrzeby psychiczne, samoocena
5. Rysunek w diagnozowaniu percepcji relacji z innymi
- Informacje:
ZAINTERESOWANIA DODATKOWE:
Uczestnik ekumenicznych pielgrzymek do Francji/Paryż i Niemiec/Kolonia, Europejskie Spotkania Młodych Taize; przewodnik duchowy brat Roger. Uczestnik licznych pieszych pielgrzymek rodzin, Myszków-Jasna Góra. - Publikacje:
MONOGRAFIE:
Napora, E. (2023). Skala Komunikowana się Adolescentów z Rówieśnikami (SKAR). Podręcznik do narzędzia. Lublin: Wydawnictwo Episteme. ISBN 978-83-67049-76-4.
Napora, E., Walęcka-Matyja, K. (2022). Osiągnięcia szkolne uczniów. Analiza psychologiczna niektórych uwarunkowań osobowych i rodzinnych. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego ISBN 978-83-8220-783-5. Psychologiczne uwarunkowania osiągnięć szkolnych uczniów - Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego (lodz.pl).
Napora, E. (2021) (Red.). Niepokoje i nadzieje współczesnej rodziny. Teoria i praktyka. Częstochowa: Wydawnictwo Uniwersytetu Humanistyczno-Przyrodniczego ISBN 978-83-66536-44-9.
Napora, E. (2019). Relacje w rodzinie samotnej matki. Znaczenie wsparcia od dziadków dla komunikowania się z rówieśnikami (ss. 261). Częstochowa: Wydawnictwo Uniwersytetu Humanistyczno-Przyrodniczego im. Jana Długosza. ISBN 978-83-7455-598-2.
Napora, E., Stawiarska-Lietzau, M., Kornacka-Skwara, E. (2018). (Red.), Psychospołeczne aspekty bezpieczeństwa w wymiarze indywidualnym i społecznym. Częstochowa: Wydawnictwo Uniwersytetu Humanistyczno-Przyrodniczego ISBN 978-83-7455-600-2.
Napora, E. (2013). Zmienne życia rodzinnego a ocena komunikacji matek przez córki i synów z rodzin o różnej strukturze(ss. 172). Częstochowa: Wydawnictwo AJD ISBN 978-83-7455-367-4.
Woźniak – Krakowian, A., Napora, E., Gomółka – Walaszek, I. (2009). (Red.), Problemy marginalizacji dzieci i młodzieży (ss.327). Częstochowa: Wydawnictwo AJD.
Napora, E. (2008). Obraz rodziców a cechy osobowości pożądane w wychowaniu dziecka. Wyd. II uzupełnione i poprawione (ss.164). Częstochowa: Wydawnictwo AJD.
Napora, E. (2006). Z kompasem czy bez. Płciowość dorastających córek wychowywanych przez samotnych rodziców (ss.154). Częstochowa: Wydawnictwo AJD.
Napora, E. (2001). (Red.), Prace Naukowe WSP Seria Psychologia, IX. Częstochowa: Wyd. WSP.
Napora, E., Derbis, R. (1998). Psychologia społeczna. Przewodnik metodyczny dla studentów studiów zaocznych. Częstochowa: Wydawnictwo WSP ISBN 83-7098-383-9
WYBRANE TYTUŁY W CZASOPISMACH NAUKOWYCH I ROZDZIAŁY W KSIĄŻKACH:
Napora, E. (we współautorstwie). Psychologiczne relacje w rodzinie w odbiorze dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym w kontekście wojny na Ukrainie. Badania pilotażowe w wykorzystaniem Testu Rysunku Rodziny (w przygotowaniu).
Napora, E. (2023). Uwarunkowania relacji polskich dziadków z wnukami w okresie wczesnej dorosłości. Badania pilotażowe. W: M. Kielar – Turska (red.), Starość jak ją widzi psychologia: zagrożenia, możliwości, wspomaganie. Kraków: Wydawnictwo UJ (w druku).
Kornacka-Skwara, E., Napora, E., Kielińska, J., Cabanová, V., Kocourková, V. (2023). Obraz rodziny w międzykulturowych badaniach porównawczych studentów polskich i czeskich wykonanych Testem Rysunku Rodziny. W: M. Kaźmierczak, A. Lewandowska – Walter (red.), Psychologia w służbie rodziny. Wydawnictwo Liberti Libri (w druku).
Napora, E., Cabanová, V., Kolaříková, M. (2023). Certain Predictors of Coping with Stress by the studied Adolescents. Health Psychology Report, 11(1), 48–58. DOI: https://doi.org/10.5114/hpr/152330 pdf-152330-80932 (termedia.pl).
Napora, E., Kornacka-Skwara, E. (2022). Communication and resilience as predictors of coping with stress. Differentiating role of the age of the examined adolescents. Psychologia Wychowawcza, 68 (26), 5-24. DOI: 10.5604/01.3001.0016.3381 Communication and resilience as predictors of coping with stress. Different (e-psychologiawychowawcza.pl).
Napora, E. (2022). Relationships with Grandparents and the Quality of Life of Grandchildren. The Significance of Age and the Family Structure. Social Pathology and Prevention, 1 (w druku).
Napora, E. (2021). Czynniki wspierające atrakcyjność dziecka w relacjach z rówieśnikami. Remedium, 2 (339), 17-19 (publikacja popularno-naukowa).
Napora, E. (2021). Selected predictors of educational achievements in students. Archives of Psychiatry and Psychotherapy, 2, 61–72. DOI: 10.12740/APP/131936 61Napora_Archives_PP_2_2021.pdf (archivespp.pl).
Napora, E. (2021). Relacje z matką a prężność psychiczna u młodzieży z uwzględnieniem płci i struktury rodziny. Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze, 596 (1), 60-69 DOI: 10.5604/01.3001.0014.6899
problemyopiekunczo-wychowaw.pl/resources/html/article/details?id=212731&language=pl.
Napora, E. (2020). Bliskość z dziadkami, relacje z matką a prężnością młodzieży z rodziny samotnej matki przy uwzględnieniu znaczenia nieobecności ojca. W: M. Kielar-Turska (red.), Starość jak ją widzi psychologia: Szanse rozwoju w starości. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Ignatianum.
Napora, E. (2020). Niektóre predyktory osiągnięć szkolnych u badanych uczniów. Family Forum, 10, 299-315. https://doi.org/10.25167/FF/1981 (baza ERIH PLUS).
Napora, E. (2020). Znaczenie komunikacji werbalnej w kształtowaniu relacji w rodzinie. Pedagogika. Studia i Rozprawy, tom 29, 12-22. https://czasopisma.ujd.edu.pl/index.php/Pedagogika/article/view/1174/999
Napora, E., Jakowska – Suwalska, K. (2020). Obraz wsparcia dziadków w ocenie wnuków z rodziny samotnej matki. Udział niektórych zmiennych w różnicowaniu oceny. Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze, 3, 67-76. DOI: 10.5604/01.3001.0013.9126
https://problemyopiekunczo-wychowaw.pl/resources/html/article/details?id=200145&language=pl
Kozerska, A., Piasecka, M., Napora, E. (2020). Technologies (IT) in the management of hospitals in Poland GESITI Research Project at Region Silesia Report. W: A.J. Balloni (red.), An Evaluation of the Management Information System and Technology in Hospitals - Panorama, Trends and Perspectives in Health: The Conclusion & Road Map (s. 339-362). Publisher: KEMFO -Knowledge Empowerment Foundation. ISBN: 978-81-942015-0-2
Napora, E. (2020). Młodzież z rodziny bez ojca. Remedium, 7/8, 56-58.
http://www.remedium-psychologia.pl/magazyn/lipiec-sierpien/
Napora, E. (2020). Wyznaczniki osiągnięć szkolnych u badanych uczniów. Remedium, 5(321), 20-22.
Napora, E., Felix, A., Nita, A., Woźniak, K. (2020). Relacje z rówieśnikami a osiągnięcia szkolne u badanej młodzieży. W: F. Bylok, M. Łapot, K. Rędziński (red.), Społeczeństwo – Kultura – Wychowanie (s. 517-526). Częstochowa: Wydawnictwo Uniwersytetu Humanistyczno - Przyrodniczego im. Jana Długosza ISBN 978-83-66536-07-4
http://www.ujd.edu.pl/shop/cat/wydawnictwo-ujd
Napora, E. (2019). Odporność psychiczna u młodzieży. Częstochowski Biuletyn Oświatowy, 3(113), 82-86 (tekst popularyzacyjny).
Napora, E. (2019). Bezcenne wsparcie dziadków. Psychologia w Szkole, 2, 57-62. https://charaktery.eu/artykul/bezcenne-wsparcie-dziadkow
Napora, E. (2019). Relationship with mother and closeness to grandparents in relation as predictors of adolescent’s resilience in single mother families. Significance of the absence of father. Archives of Psychiatry and Psychotherapy, 21(4), 62–71. DOI: 10.12740/APP/111860 http://www.archivespp.pl/uploads/images/2019_21_4/62Napora_Archives_PP_4_2019.pdf
Napora, E. (2019). Mediacyjna rola wsparcia od dziadków w związku relacji z matką i relacji z rówieśnikami. Badania adolescentów z rodziny samotnej matki. Kwartalnik Naukowy Fides et Ratio, 2(38), 105-119. http://fidesetratio.com.pl/ojs/index.php/FetR/article/view/69
Napora, E. (2019). Niektóre predyktory związków z rówieśnikami dla adolescentów z rodziny samotnej matki. Roczniki Teologiczne Nauki o Rodzinie, 10(66), 175-189.
Napora, E. (2019). Skala Komunikowania się Adolescentów z Rówieśnikami (SKAR) – właściwości psychometryczne narzędzia szacującego zadowolenie z relacji z rówieśnikami. Polskie Forum Psychologiczne, 24(1), 57-78. https://pfp.ukw.edu.pl/page/pl/archive/article/414/napora_skala_komunikowania/
Napora, E. (2019). Związki w rodzinie wielopokoleniowej w ocenie młodzieży – perspektywa polska. W: M. Kielar-Turska (red.), Siła umysłu w starości (s. 435-454) . Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Ignatianum.
Napora, E., Grzankowska, I., Basińska, M.A. (2018). Uwarunkowania satysfakcji z pracy u samotnych matek. Czasopismo Psychologiczne Psychological Journal, 24, 2, 315-324. doi:10.14691/CPPJ.24.2.000 http://www.czasopismopsychologiczne.pl/artykul/uwarunkowania-satysfakcji-z-pracy-u-samotnych-matek,448
Potocarova, M., Napora, E. (2018). Przywiązanie i wychowanie w rodzinie a poczucie bezpieczeństwa u dziecka. W: Napora, E., Stawiarska-Lietzau, M., Kornacka-Skwara, E. (red.), Psychospołeczne aspekty bezpieczeństwa w wymiarze indywidualnym i społecznym (s.13-30). Częstochowa: Wydawnictwo Uniwersytetu Humanistyczno-Przyrodniczego.
Napora, E., Andruszkiewicz, A., Basińska, M.A. (2018). Types of work-related behavior and experiences and stress coping strategies among single mothers. Differentiating role of work satisfaction. International Journal of Occupational Medicine and Environmental Health, 31(1), 55-69 (lista A wykazu MNiSW) http://ijomeh.eu/Types-of-work-related-behavior-and-experiences-and-stress-coping-strategies-among,66862,0,2.html
Napora, E., Grzankowska, I., Basińska, M.A. (2018). Social support of mothers and its significance for satisfaction with work among mothers of different family status. Medycyna Pracy, 69(5), 497–507 (lista A wykazu MNiSW). http://medpr.imp.lodz.pl/SOCIAL-SUPPORT-IN-GROUPS-OF-MOTHERS-WITH-DIFFERENT-FAMILY-STATUS-AND-ITS-SIGNIFICANCE,89911,0,2.html
Grzankowska, I., Basińska, M.A., Napora, E. (2018). The resilience of mothers and their job satisfaction: the differentiating role of single motherhood. Social Psychological Bulletin, 13(2), Article e27156. doi: 10.5964/spb.v13i2.27156 https://spb.psychopen.eu/article/27156/list/11/
Napora, E. (2018). Wsparcie dziadków i prężność a relacje z rówieśnikami u adolescentów z rodzin samotnych matek. Psychologia Wychowawcza, 55(13), 83-103. doi:10.5604/01.3001.0012.4757 https://e-psychologiawychowawcza.pl/resources/html/article/details?id=178888
Napora, E. (2017). Grandparental social support and communication with peers as predictors of resilience in adolescents from single-mother families. Annals of Psychology, 20 (4), 795-814.
Napora, E. (2017). Wsparcie społeczne i komunikowanie się z rówieśnikami predyktorami prężności u adolescentów z rodzin samotnych matek. Roczniki Psychologiczne, 20(4), 775-793. http://www.kul.pl/vol-20-issue-4,18421.html
Napora, E. (2016). Relacje z dziadkami a subiektywna ocena jakości życia ich wnuków w rodzinach o różnej strukturze. Polskie Forum Psychologiczne, t. 21, 1, 5-22. doi:10.14656/PFP20160101 http://www.pfp.ukw.edu.pl/page/pl/archive/article/267/napora_relacje_z_dziadkami/
Napora, E. (2016). Relacje z dziadkami w retrospekcyjnych badaniach dorosłych wnucząt. Psychologia Wychowawcza, t. 2, 52 (10), 84-97. https://e-psychologiawychowawcza.pl/resources/html/article/details?id=144407
Napora, E. (2016). Parentification and Grandparents’ Support from the Perspective of Grandchildren from Families of Various Structures. Acta Technologica Dubnicae, vol.6, 1, 9-26. DOI: 10.1515/atd-2016-0003 https://www.degruyter.com/downloadpdf/j/atd.2016.6.issue-1/atd-2016-0003/atd-2016-0003.xml
Napora, E. (2016). Niektóre zasoby osobiste matek a prężność dorastających dzieci: różnicująca rola struktury rodziny. Studia Psychologiczne, 54(3), 41–54, DOI: 10.2478/V1067-010-0159-4. http://www.studiapsychologiczne.pl/Niektore-zasoby-osobiste-matek-a-preznosc-adolescentow-roznicujaca-rola-struktury-rodziny,70419,0,1.html
Napora, E. (2016). Some personal resources of mothers and their influence on the resilience of adolescents: the differentiating role of the family structure. Studia Psychologiczne, 54(3), 40-53, DOI: 10.2478/V1067-010-0159-4. http://www.studiapsychologiczne.pl/Niektore-zasoby-osobiste-matek-a-preznosc-adolescentow-roznicujaca-rola-struktury-rodziny,70419,0,2.html
Napora, E. (2016). Wirtualny świat – korzyści i zagrożenia rozwoju dziecka. Częstochowski Biuletyn Oświatowy, 2(100), 85-89.
Napora, E. (2015). Poverty of a family from provincial Poland and attractiveness of a school child among peers. Journal of Educational Sciences, 1, 38-49 (lista C wykazu MNiSW).
Napora, E. (2015). Bliskość dziadków z wnukami – co z niej wynika dla rodzin o różnej strukturze. Psychologia w Szkole, 4, 26-31.
Napora, E. (2015). Determinants of daughters’ attractiveness among peers. W: U. Dudziak (ed.), W trosce o życie i zdrowie człowieka (s. 151-162). Lublin: Wydawnictwo KUL
Kozerska, A., Miszczak, E., Napora, E., (2015). Zaangażowanie dziadków w ocenie wnuków z rodzin samotnych matek. Kultura i Edukacja, 1(7), 231-246. DOI: 10.15804/kie.2015.01.12
Napora, E. (2015). Parentyfikacja dziadków warunkiem bezkonfliktowości w rodzinach o różnej strukturze. W: D. Borecka-Biernat (red.), Prace Psychologiczne LXIII, Acta Uniwersitatis Wratislaviensis No 3601 Sytuacje konfliktu społecznego. Przyczyny – Sposoby rozwiązywania – Skutki. Roz. 5 (s.83-94). Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.
Napora, E. (2015). Factors affecting socialization from the perspective of the study of a school child. Society, Integration, Education. Proceeding of the International Scientifical Conference May 22-23, 2015 (s.135-143). Rezekne, Łotwa. http://journals.ru.lv/index.php/SIE/article/view/463
Napora, E. (2015). Zadowolenie vs rozczarowanie z komunikacji z matką z perspektywy adolescenta. W: D. Borecka-Biernat (red.), Konflikt społeczny w perspektywie socjologiczne i pedagogiczno-psychologicznej (s.222-238). Warszawa: Wydawnictwo Difin.
Napora, E. (2015). Pogoda dla klasowych bogaczy. Psychologia w Szkole, 3. www.psychologiawszkole.pl/o,892,Pogoda_dla_klasowych_bogaczy.html
Morawiec, M. Napora, E. (2014). Communication with a mother and popularity of an adolescent in a school class. Pedagogika Rodziny. Family Pedagogy, 4(1),99-110.
Napora, E. (2014). Komunikacja z matką i parentyfikacja dziadków czynnikami resilience w funkcjonowaniu rodziny samotnej matki. W: E. Jakubiak-Zapalska (red.), Problemy i zagrożenia współczesnej rodziny (s.64-74). Radom: Wydawnictwo Uniwersytetu Technologiczno-Humanistycznego.
Napora, E. Pękala, B. (2014). Wsparcie i komunikacja matek czynnikiem prężności w funkcjonowaniu córek wśród rówieśników. Polskie Forum Psychologiczne, 19(2), 391-406. DOI: 10.14656/PFP20140306
Napora, E. (2014). Relacje z matką w rodzinie o odmiennej strukturze w ocenie adolescentów. Kultura i Edukacja, 3(103), 111-131. DOI: 10.15804/kie.2014.03.07
Napora, E., Pękala, B. (2014). Komunikacja z matką a siła związku córki z rówieśnikami tej samej płci. Polskie Forum Psychologiczne, 19(4), 479-494. DOI 10.14656/PFP20140404. https://pfp.ukw.edu.pl/page/pl/archive/issue/29/
Kozerska, A., Napora, E., Piasecka, M., Gil, A., Górna, J., Nowacka, U., Ochoa, L.S. (2014). Psycho-educational context of supporting seniors in Poland, using tools from the Edusenior Project. Society, Integration, Education. Proceeding of the International Scientifical Conference, vol. II, 124-138. Rezekne, Łotwa.
Napora, E. (2014). Obraz rodiny a popularita ditete mezi vrstevniky. W: K. Szczepańska-Woszczyna, M. Hroniec (red.), Współczesna rodzina w kontekście transformacyjnych zmian (s.141-156). Toruń: Wyd. Akapit.
Napora, E. (2013). Komunikowanie się matek z dorastającymi dziećmi w rodzinach o różnej strukturze: perspektywa dorastającego. Psychologia Rozwojowa, 18, 1, 45–56. https://www.ejournals.eu/Psychologia-Rozwojowa/Tom-18-2013/Numer-1-2013/
Studenna, A., Napora, E. (2013). Styl wychowania matki a psychospołeczne funkcjonowanie adolescentów z rodzin o różnej strukturze. Studia nad Rodziną, 2(33), 322-341.
Kozerska, A., Napora, E., Schneider, A. (2013). Konceptualizacja badań nad międzypokoleniowym uczeniem się w rodzinie – wybrane kwestie etyczne. Podstawy edukacji. Sfera wartości i zasad – konstruowanie podmiotu, tom 6, 245-256. https://czasopisma.ujd.edu.pl/index.php/PE/article/view/816?articlesBySameAuthorPage=2
Napora, E. (2013). Psychological image of seniors in Poland. W: Escuder-Mollon, P. Cabedo, S. (red.), Education and quality of life of senior citizen (S. 59-63). WYDAWCA: Universitat Jaume I Castellon, Hiszpania.
Napora, E. (2013). University of Thirds Age, at Ursus – Warsaw. W: Escuder-Mollon, P. Cabedo, S. (red.), Education and quality of life of senior citizen (S.124-125). WYDAWCA: Universitat Jaume I Castellon, Hiszpania.
Napora, E. (2013). Agresja w obrazie rodziny jako korelat atrakcyjności społecznej dziecka (studia nad zjawiskiem resilience). W: D. Borecka-Biernat (red.), Zachowania agresywne dzieci i młodzieży w sytuacjach społecznych. Uwarunkowania oraz możliwości ich przezwyciężania (s.124-140). Warszawa: Wydawnictwo Difin.
Napora, E. (2012). Uwarunkowania komunikacji samotnego rodzica z dorastającym tej samej płci. Polskie Forum Psychologiczne, t. 17,1, 155-170. https://pfp.ukw.edu.pl/page/pl/archive/article/142/uwarunkowania_komunikacji_samotnego_rodzica_z_dorastajacym_tej_samej_plci/
Napora, E., Kozerska, A. (2012). Parentyfikacja dziadków jako czynnik wpływający na resilience w rodzinie samotnej matki w prowincjonalnej Polsce - zapowiedź badań. W: M. Komorska (red.), Seniorzy i młodzi we wspólnej przestrzeni społecznej (s.84-95). Lublin: Wyd. UMCS.
Napora, E. (2012). How adolescents and their single-mothers communicate in the south of Poland. Polish Journal of Applied Psychology, vol.10(2), 109-129. http://www.pjap.psychologia.uni.wroc.pl/sites/default/files/2012/10/2/6/Elz%CC%87bieta%20Napora-2012-10-2-6.pdf
Napora, E. (2011). Związek komunikacji samotnej matki i inteligencji emocjonalnej synów i córek z cechami rodziny. Studia nad Rodziną, 1-2, (26-27), 145-164.
Napora, E. (2011). Komunikacja rodziców z młodzieżą-przegląd badań nad zagadnieniem. W: D. Borecka-Biernat (red.), Zaburzenia w zachowaniu dzieci i młodzieży w kontekście trudnych sytuacji szkolnych i pozaszkolnych (s.133-149). Kraków: Impuls.
Napora, E. Kozerska, A. (2010). Styl wychowania i komunikacji w percepcji młodzieży wychowywanej przez samotne matki. Studia Psychologica, 10, 67-85. https://czasopisma.uksw.edu.pl/index.php/sp/article/view/2732
Napora, E., Schneider, A. (2010). The influence of parenting style in single mother families from the South of Poland on selected aspects of emotional functioning of the adolescents in homogeneous and heterogeneous dyads. Polish Journal of Applied Psychology, 8,(1), 59-74.
Napora, E. (2009). Rysunek jako źródło informacji o szansach i zagrożeniach rozwoju dziecka ze strony środowiska rodzinnego. W: W. Korzeniowska, A. Murzyn, U. Szuścik (red.), Sztuka bycia uczniem i nauczycielem. Z zagadnień pedagogiki współbycia (s.185-198). Kraków: Impuls.
Napora, E. (2009). Samotne rodzicielstwo a płciowość dorastających córek. W: D. Borecka–Biernat (red.), Poszukiwanie uwarunkowań zaburzeń w zachowaniu młodzieży w interakcjach społecznych (s.149-163). Wałbrzych: Wyd. WWSZiP.
Napora, E. (2009). Rodzinne uwarunkowania psychospołecznego funkcjonowania dorastających córek. Studia nad Rodziną, 1-2 (24–25), 229–245.
http://bazhum.muzhp.pl/media//files/Studia_nad_Rodzina/Studia_nad_Rodzina-r2009-t13-n1_2_(24_25)/Studia_nad_Rodzina-r2009-t13-n1_2_(24_25)-s229-245/Studia_nad_Rodzina-r2009-t13-n1_2_(24_25)-s229-245.pdf
Napora, E. (2008). Wybrane aspekty funkcjonowania ojców w relacji z dziećmi. W: R. Derbis (Red.), Jakość życia-od wykluczonych do elity (s.567-587). Częstochowa: Wyd. AJD.
Napora, E. (2008). Drawings as stories about the twin–family model to be observed. Archives of Perinatal Medicine 14(1), 41–47.
Napora, E.(2007). Selected aspects concerning the functioning of children from single-parent families. Parerga Międzynarodowe Studia Filozoficzne, 4, 173–187. Warszawa: Wyd.Wyższa Szkoła Finansów i Zarządzania.
Napora, E. (2007). Samotne rodzicielstwo i jego konsekwencje dla rozwoju płciowego dziecka–zagrożenie czy nadzieja. W: M. Libiszowska-Żołtkowska (red.), Czego obawiają się ludzie? Współczesne zagrożenia społeczne–diagnoza i przeciwdziałanie (s.253-263). Warszawa: Wyd. Uniwersytetu Warszawskiego.
Napora, E. (2006). Obraz kobiecości u dziewcząt wychowywanych przez samotnych rodziców. W: T. Rostowska, J. Rostowski (red.), Wokół wychowania. Rola rodziny i szkoły w procesie socjalizacji dziecka (s.155-162). Łódź: Wyd. WSInf.
Napora, E. (2005). Osamele rodicovstvi a jeho vliv na pohlavni identifikaci diete jako vyzva pro soucasnost. Pedagogicka Orientace, 3, 62–71.
Napora, E. (2003). Samotne matki a tożsamość płciowa badanych chłopców. W: G. Poraj, J. Rostowski (red.), Zagrożenia życia rodzinnego (s.51-61). Łódź: Wyd. UŁ.
Napora, E. (2003). Akceptacja matek a cechy osobowości pożądane w wychowaniu dziecka. W: Janicka, I., Rostowska, T. (red.), Psychologia w służbie rodziny (s.153-166). Łódź: Wyd. UŁ.
Napora, E. (2001). Nauczyciel akademicki w percepcji osób studiujących. W: R. Kwiecińska, M. Szymański (red.), Młodzież a dorośli. Napięcia między socjalizacją a wychowaniem (s.105-117). Kraków: Wyd. WSP.
Napora, E. (2000). Obraz nauczyciela w percepcji licealistów. Kwartalnik Pedagogiczny, 3-4, 137–148. - Konferencje:
Napora, E. (2023, czerwiec). Relacje w rodzinie dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym w kontekście wojny na Ukrainie. Badania pilotażowe z wykorzystaniem Testu Rysunku Rodziny. Plakat. XXXI Ogólnopolska konferencja Psychologii Rozwojowej nt. Rozwijający się człowiek w świecie nowych i ponadczasowych wyzwań. Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy (we współautorstwie: Elżbieta Kornacka – Skwara, Julita Kielińska).
Napora, E. (2023, czerwiec). Niektóre predyktory radzenia sobie ze stresem. Znaczenie wieku badanej młodzieży. Referat. XXXI Ogólnopolska konferencja Psychologii Rozwojowej nt. Rozwijający się człowiek w świecie nowych i ponadczasowych wyzwań. Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy. Ksiazka-Abstraktow-31.OKPR_.pdf (31okpr.edu.pl).
Napora, E. (2022, listopad). Psychological determinants of students' school achievements. Basic directions of educational work. Referat plenarny na zaproszenie. Naukowa Międzynarodowa Konferencja Zagraniczna Uniwersytet Śląski w Opavie pt. 21st Century Challenges for the Helping Professions (Republika Czeska). Ústav pedagogických a psychologických věd - Workshopy a konference / Fakulta veřejných politik v Opavě (slu.cz).
Napora, E. (2022, wrzesień). Osiągnięcia szkolne uczniów. Czy relacje z innymi mierzone Skalą Komunikowania się Adolescentów z Rówieśnikami są jedyną przyczyną osiągnięć szkolnych badanych uczniów. Referat. VII Ogólnopolska Konferencja Naukowa pt. Psychologia w służbie rodziny. Uniwersytet Gdański. Księga abstraktów – Psychologia w służbie rodziny (ug.edu.pl).
Kornacka-Skwara, E., Napora, E., Cabanová, V., Kocourková, V. (2022, wrzesień). Subiektywny obraz rodziny w badaniach młodzieży polskiej i czeskiej. Badania porównawcze. Plakat. VII Ogólnopolska Konferencja Naukowa pt. Psychologia w służbie rodziny. Uniwersytet Gdański.
Napora, E. (2022, kwiecień). Wsparcie dziadków z perspektywy dorastających wnuków. Referat. Starość jak ją widzi psychologia. Zagrożenia, możliwości, wspomaganie. Konferencja on–line.
Napora, E. (2021, listopad). Some Aspects of Mental Health in Adolescents. Analysis of the results before and after a social pandemic. Referat plenarny na zaproszenie. Naukowa Międzynarodowa Konferencja Zagraniczna Uniwersytet Śląski w Opavie: Promeny Rodiny X. Vztahy v Rodinie w case pandemie. Ústav pedagogických a psychologických věd - Workshopy a konference / Fakulta veřejných politik v Opavě (slu.cz)
Napora, E. (2021, czerwiec). Samotne macierzyństwo. Znaczenie dziadków dla relacji adolescentów z rówieśnikami. Referat. II Ogólnopolska Konferencja Parentologiczna, Poznań UAM: Rodzicielstwo w zmieniającym się świecie, za pośrednictwem MS Teams on-line. Księga-abstraktów-II-Ogólnopolska-Konferencja-Parentologiczna-2.pdf
Napora, E. (2021, czerwiec). Relacje z matką jako predyktor sukcesów szkolnych młodzieży. Referat. II Ogólnopolska Konferencja Parentologiczna, Poznań UAM: Rodzicielstwo w zmieniającym się świecie, za pośrednictwem MS Teams on-line.
Irasiak, A., Napora, E. (2019, listopad). School practice related field experiences in teacher training institutions of the V4 countries. Paper: Training and qualifications of school education teachers in Poland – current state and new approach. The Teacher Training Centre of Katolic Gaspar University of the Reformed Church in Budapest.
Napora, E. (2019, maj). Atrakcyjność dziecka w grupie z perspektywy efektu św. Mateusza. Referat. Konferencja Naukowo-Edukacyjna. Uniwersytet Humanistyczno-Przyrodniczy im. Jana Długosza w Częstochowie, Urząd Miasta Częstochowy: Nie pytaj kogo kocham bardziej. Przemoc wobec dziecka poprzez alienację rodzicielską. XVII Dni Rodziny. https://www.niedziela.pl/artykul/43089/Kogo-kocham-bardziej-%E2%80%93-nie-pytaj
Napora, E. (2019, kwiecień). Współbycie międzypokoleniowe. Czy to się opłaca? Referat. 3. Konferencja Starość jak ją widzi psychologia. Szanse rozwoju w starości, Akademia Ignatianum w Krakowie. https://www.ignatianum.edu.pl/szanse-rozwoju-w-starosci/1363
Napora, E. (2019, kwiecień). Znaczenie wskaźników psychospołecznych dla procesu diagnozowania komunikacji adolescentów z rówieśnikami. Referat. Ogólnopolska Konferencja Naukowo-Szkoleniowa, Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy: Kliniczne Aspekty Diagnozy Psychologicznej. http://kadp.edu.pl/program-konferencji
Napora, E. (2018, czerwiec). Predyktory atrakcyjności dziecka w grupie rówieśniczej Badania nad dzieckiem wychowywanych w rodzinach o zróżnicowanej strukturze. Referat. XXVII Ogólnopolska Konferencja Psychologii Rozwojowej, Uniwersytet Opolski i Polskie Stowarzyszenie Psychologii Rozwoju Człowieka: Dziecko i dzieciństwo w biegu życia. Kamień Śląski. http://27okpr.wns.uni.opole.pl/wp-content/uploads/27OKPR_Program_szcz eg%C3%B3%C5%82owy-3.pdf
Napora, E. (2018, czerwiec). Związki w rodzinie wielopokoleniowej w percepcji młodzieży – perspektywa polska. Plakat. XXVII Ogólnopolska Konferencja Psychologii Rozwojowej, Uniwersytet Opolski i Polskie Stowarzyszenie Psychologii Rozwoju Człowieka: Dziecko i dzieciństwo w biegu życia. Kamień Śląski.
Napora, E., Grzankowska, I., Basińska, M.A. (2018, maj). Predytory satysfakcji z pracy u samotnych matek. Plakat. VI Ogólnopolska Konferencja Naukowa, Uniwersytet Gdański, Wydział Nauk Społecznych: Psychologia w służbie rodziny. http://www.psychologiarodziny.ug.edu.pl/wp-content/uploads/2016/04/Ksi%C4%85%C5%BCka-abstrakt%C3%B3w.pdf
Napora, E. (2018, maj). Relacje dziecka z matką a jego prężność psychiczna. Mediująca rola wsparcia dziadków w rodzinach samotnej matki i wielopokoleniowej. Referat. VI Ogólnopolska Konferencja Naukowa, Uniwersytet Gdański, Wydział Nauk Społecznych: Psychologia w służbie rodziny.
Napora, E., Basińska, M.A. (2017, wrzesień). Wsparcie społeczne matek i jego znaczenie dla satysfakcji z pracy w grupie matek o zróżnicowanym statusie. Kongres Polskiego Towarzystwa Psychologicznego: Psychologia dla zdrowia i społeczeństwa. Plakat - 1. miejsce w konkursie Plakatów. Gdańsk – Uniwersytet Gdański. http://www.36kongresptp.ug.edu.pl/sites/default/files/PTPprogramPLAKATY17907.pdf
Napora, E. (2017, wrzesień). Niektóre zasoby osobiste matek a prężność adolescentów: różnicująca rola struktury rodziny. Referat. Kongres Polskiego Towarzystwa Psychologicznego: Psychologia dla zdrowia i społeczeństwa. Gdańsk – Uniwersytet Gdański. http://www.36kongresptp.ug.edu.pl/sites/default/files/PTPprogramSESJETEMATYCZNE170907.pdf
Napora, E. (2017, kwiecień). Wsparcie dziadków jako zasoby społeczne dla funkcjonowania dorastających wnuków. Referat. Ogólnopolska Konferencja Naukowa, Siła Umysłu w Starości. Akademia Ignatianum w Krakowie.
Napora, E. (2017, marzec). Skala Komunikowania się Adolescentów z Rówieśnikami (SKAR) – pomiar zadowolenia z relacji z rówieśnikami. Ogólnopolska Konferencja Naukowo-Szkoleniowa. Kliniczne Aspekty Diagnozy Psychologicznej, Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy. Plakat: (wyróżniony przez organizatorów konferencji w konkursie Plakatów) http://kadp.edu.pl/program-konferencji
Napora, E., Basińska, M.A. Andruszkiewicz, A. (2016, listopad). Typy zachowań i przeżyć w pracy oraz strategie radzenia sobie ze stresem przez samotne matki: różnicująca rola satysfakcji z pracy. Referat. Rodzina-Praca, Łódź: Uniwersytet Łódzki. http://www.rodzinaipraca2016.uni.lodz.pl/storage/app/media/Abstrakty_RiP_2016.pdf
Napora, E., Grzankowska, I., Basińska, M.A. (2016, listopad). Znaczenie prężności matek w wyjaśnianiu satysfakcji z pracy: różnicująca rola samotnego macierzyństwa. Referat. Rodzina-Praca, Łódź: Uniwersytet Łódzki.
Napora, E. (2016, październik). Związki z dziadkami w retrospekcyjnych badaniach dorosłych wnucząt. Referat. Ogólnopolska Konferencja Naukowa, Kobiecość, Męskość. Bliskie związki interpersonalne. Katowice: Uniwersytet Śląski. http://www.bliskiezwiazki.us.edu.pl/data/documents/Konferencja-Bliskich-Zwiazkow_Katowice_program-sesji_30092016.pdf
Napora, E. (2015, październik). Relacje z dziadkami i jakość życia wnuków z rodzin o różnej strukturze. Referat. Krajowa Konferencja Naukowa, Jakość życia w pracy i poza nią, Sopot Uniwersytet Opolski, Uniwersytet SWPS, Akademia im. Jana Długosza w Częstochowie.
Napora, E. (2015, listopad). Psycho-pedagogiczne kształcenie nauczycieli w Polsce na przykładzie dobrych praktyk. Budapeszt, Międzynarodowa konferencja zagraniczna w ramach przygotowania projektu Teacher training in Central – Europe, Karoli Gaspar Univeristy of the Reformed Church in Hungary.
Napora, E., Garbiec, P. (2015, maj). Atrakcyjność dziecka w grupie z perspektywy efektu św. Mateusza. Referat, Ogólnopolska X Konferencji Sekcji Psychologii Zdrowia PTP. Gdańsk, UG.
Napora, E. (2015, maj). Factors affecting socialization from the perspective of the study of a school child. Referat, International Scientific Conference, SOCIETY, INTEGRATION, EDUCATION, Rezekne/Łotwa. http://journals.ru.lv/index.php/SIE/article/view/463/450
Napora, E. (2015, kwieceń). Komunikacja w rodzinie podstawą relacji z innymi. Wykład na zaproszenie organizatorów, VI Ogólnopolski Kongres Nauczycieli Wychowania do Życia w Rodzinie, Częstochowa, WOM http://www.niedziela.pl/artykul/15336/Czestochowa-VI-Ogolnopolski-Kongres
Napora, E. (2014, grudzień). Parentyfikacja dziadków warunkiem bezkonfliktowości w rodzinach o różnej strukturze. Referat, Interdyscyplinarna Konferencja Naukowa, Poznań.
Napora, E. (2014, wrzesień). The homogeneity and heterogeneity of the dyad grandson with grandparents from the perspective of research on the family of a single mother. Referat, International Scientific Conference, Żylina/Słowacja.
Kozerska, A., Napora, E., Piasecka, M., Gil, A., Górna, J., Nowacka, U., Ochoa, L.S. (2014, maj). Psycho-educational context of supporting seniors in Poland, using tools from the Edusenior Project. Referat, International Scientific Conference, Rezekne/Łotwa. https://conferences.ru.lv/index.php/SIE/index/schedConfs/archive
Pękala, B., Napora, E., Doncevova, S. (2014, marzec). Wsparcie społeczne matek w rodzinach o różnej strukturze czynnikiem resilience w funkcjonowaniu córek. Plakat, V Międzynarodowa Konferencja Naukowa, KUL.
Napora, E. (2014, kwiecień). Relacje z matką w rodzinie o różnej strukturze w ocenie adolescentów. Referat, IV Ogólnopolska Konferencja Naukowa, Gdańsk.
Napora, E., Kozerska, A., Miszczak, E. (2013, wrzesień). Parentyfikacja dziadków w rodzinie o różnej strukturze a jakość życia młodzieży/Parentifikácia prarodičov v rodine s rôznymi štruktúrami a kvalitou života mladých ľudí. Referat, Międzynarodowa Konferencja Naukowa, Żylina/Słowacja.
Kozerska, A., Napora, E., Gil, A., Ochoa, L., Piasecka, M., Nowacka, U. (2013, wrzesień). Edukacja seniorów jako czynnik poprawiający jakość ich życia. Plakat, Międzynarodowa Konferencja Naukowa, Żylina/Słowacja.
Napora, E. (2013, maj). Relacje w rodzinie samotnej matki z perspektywy adolescenta. Referat, XXII Ogólnopolska Konferencja Psychologii Rozwojowej. Gdańsk. https://22okpr.ug.edu.pl/pl/wystapienia_konferencyjne/
Pękala, B., Napora, E. (2013, maj). Komunikacja matki z córką – jak silna jest nasza więź?. Plakat, IV Międzynarodowa Konferencja Naukowa, Lublin.
Studenna, A., Napora, E. (2013, maj). Matka a styl wychowania dziecka w rodzinie o różnej strukturze. Plakat, IV Międzynarodowa Konferencja Naukowa, Lublin.
Napora, E. (2012, wrzesień). Agresywny obraz rodziny a atrakcyjność dziecka wśród rówieśników. Referat, VIII Międzynarodowa Konferencja Naukowa, Częstochowa.
Napora, E., Kozerska, A., Schneider, A. (2012, grudzień). Can deprived post-industrial rural and small town communities become ecologically sustainable? A study of resilience in adolescents from single mother families in the northern sub-region of Silesia in the South of Poland. Plakat, Conference: 2012- Towards a sutainable Bio-based Society: aligning scientific, cultural an societal agendas for bio-innovation society, Amsterdam.
Napora, E., Kozerska, A., Schneider, A. (2012, październik). Parentyfikacja dziadków czynnikiem ochronnym w funkcjonowaniu rodziny samotnej matki – prezentacja projektu badawczego. Referat, Ogólnopolska Interdyscyplinarna Konferencja Naukowa, Częstochowa/Zawady.
Napora, E. (2012, maj). Struktura rodziny, wiek i płeć dorastających jako uwarunkowania odbioru komunikacji matek (Structure of family, age and gender of adolescents as condicionar of mother’s communication receipt). Referat, XXI Ogólnopolska Konferencja Psychologii Rozwojowej PTP, Zielona Góra.
Napora, E. (2012, maj). Wpływ zmiennych życia rodzinnego na percepcję komunikacji matek. Referat, III Międzynarodowa Konferencja Naukowa, Człowiek na rozdrożu w zmieniającym się świecie (Influence of family life variables on mothers' perceptions of Communications). Wyższa Szkoła Ekonomii i Innowacji, Lublin. http://www.archiwum.wsei.lublin.pl/nauka-i-badania/konferencje-naukowe/news-ii-miedzynarodowa-konferencja-czlowiek-na-rozdrozu-w-zmieniajacym-sie-swiecie-z-cyklu-wyzwania-profilaktyki
Napora, E. (2011, wrzesień). Uwarunkowania komunikacji samotnej matki z uwzględnieniem typu diady. Referat, 34 Zjazd Naukowy Polskiego Towarzystwa Psychologicznego PTP, Katowice.
Napora, E. (2010,październik). Otwartość rodzica w percepcji młodzieży. Referat, Międzynarodowa Konferencja Naukowa, Lublin.
Napora, E. (2008, wrzesień). Wybrane aspekty funkcjonowania ojców w relacji z dziećmi. Referat, 33 Zjazd Naukowy Polskiego Towarzystwa Psychologicznego, Poznań.
Napora, E. (2007, maj). Wybrane aspekty funkcjonowania ojców w relacji z dziećmi. Plakat, Międzynarodowa Konferencja Naukowa, Częstochowa.
Napora, E. (2006, maj). Rysunek jako źródło informacji o szansach i zagrożeniach rozwoju dziecka ze strony środowiska rodzinnego. Referat, Ogólnopolska Konferencja Naukowa, Cieszyn.
Napora, E. (2005, wrzesień). Z kompasem czy bez u chłopców wychowywanych przez samotnych rodziców. Plakat, 32 Zjazd Naukowy Polskiego Towarzystwa Psychologicznego, Kraków.
Napora, E. (2005, czerwiec). Obraz męskości u synów wychowywanych przez samotnych rodziców. Referat, XIV Ogólnopolska Konferencja Naukowa Psychologii Rozwojowej, Warszawa.
Napora, E.(2005, luty). Osamele rodicovstvi vyzvou soucasnosti, Mezinarodni Vedecka Konference Poradana ke 40, Praga/Czechy.
Napora, E. (2004, wrzesień). Samotne rodzicielstwo i jego konsekwencje dla rozwoju płciowości dziecka – zagrożenie czy nadzieja? Referat, Ogólnopolska Konferencja Naukowa, Warszawa.
Napora, E. (2003, czerwiec). Płeć psychologiczna dzieci wychowywanych przez samotnych rodziców, z perspektywy rozwoju jednostki. Referat, XII Ogólnopolska Konferencja Psychologii Rozwojowej, Kraków.
Napora, E. (2003, wrzesień). Wizerunek nauczyciela z perspektywy ucznia i jego funkcjonowania (analiza psychologiczna). Referat, Ogólnopolska Konferencja Naukowa, Toruń.
Napora, E. (2002, wrzesień). Psychologiczny obraz dziewcząt wychowywanych przez samotnych ojców. Plakat, 31 Psychologiczny Zjazd Naukowy PTP, Lublin.
Napora, E. (2002, marzec). Samotne matki a tożsamość płciowa badanych chłopców. Referat, Ogólnopolska Konferencja Naukowa, Łódź.
Napora, E. (2000, maj). Potrzeby uczniów a postrzeganie nauczyciela. Referat, Ogólnopolska IX Konferencja Psychologów Rozwojowych. Tarnów.
Napora, E. (2000, maj). Niektóre determinanty percepcji nauczyciela akademickiego. Referat, Ogólnopolska Konferencja Naukowa, Kraków.